Desinformationen fortsätter
Affärsfolk - Dagens Industri, 18 november 2000

Varningsord
kreuger.gif (43433 byte)
Den svenska bankvärldens grand old man, Handelsbankens hedersordförande Tore Browaldh, var en av talarna då herrklubben Bankmannasällskapet i Göteborg firade 100 år. Han gav de församlade bankmannen ett råd:
   "Döm inte låntagare efter utseende. De är ofta mycket värre!!!!”
   Och han tog Ivar Kreuger som exempel.
  "Han var blygsam och gentlemannamässig, men visade sig vara en bedragare."