"Bankerna måste granskas"
Av Pär Düsing - Göteborgs Posten - 20 september 2000

Partierna vill veta hur företagskunderna hanterades under bankkrisen

Bankernas hantering av sina företagskunder under bankkrisen måste granskas. En majoritet av riksdagspartierna är på väg att begära en kartläggning av vad som hände i bankerna.

Just nu pågår partiöverskridande diskussioner mellan moderaterna, folkpartiet, centern, kristdemokraterna och vänsterpartiet om att lägga en gemensam motion till höstriksdagen där man begär en granskningskommission om bankernas agerande under bankkrisen. Huvudfrågan som partierna vill granska är hur bankerna och deras "återvinningsbolag" hanterade sina företagskunder.
-  Det ska vara just en konkret granskning av hur ledningarna för de större bankerna agerade.
   Vilka principer använde de när de valde att rekonstruera eller försätta företag i konkurs. Jag är fullt villig att skriva under en motion som handlar om just detta, säger vänsterpartiets ekonomiske talesman Johan Lönnroth.
-  Det fanns en tendens i bankernas agerande, vilket flera misstänkte, att de gynnade de starka, de som satt nära det finansiella systemet i Stockholm. Ett antal smärre aktörer som inte hade de förbindelserna råkade däremot illa ut, misshandlades på olika sätt. Jag tycker misstanken räcker för att det ska vara befogat med en separat granskning av den aspekten, säger Johan Lönnroth.
   Frågan om ett politiskt agerande för att kartlägga bankernas arbete under krisåren har aktualiserats främst genom påtryckningar, uppvaktningar, från "drabbade" företagare, såväl stora som små med knytning till fastighetsvärlden och industrin. Flera träffar har ägt rum det senaste halvåret, bland annat i Göteborg.
   Och i förra veckan diskuterades frågan om en partiöverskridande motion i riksdagens företagargrupp. Kenth Skårvik, folkpartiet, är ordförande i gruppen.
- Vi ska försöka samla oss kring en partiöverskridande motion. Frågan är vad som hände på bankerna? Jag tror att bankerna ibland var lite för snabba. De gjorde inte tillräckliga undersökningar. Bankerna var väl ute för att rädda sin pengar. De kanske hade lån till ett företag som inte gick så jättebra och banken gjorde allt vad de kunde för att plocka hem sina pengar. I vissa lägen gjorde de rätt, i vissa fel, säger Kenth Skårvik.
   Vare sig Lönnroth eller Skårvik anser att det är för sent att försöka kartlägga bankernas agerande. Tidsaspekten kan vara ett bekymmer men Johan Lönnroth hänvisar till att regeringen i fjol slutligen gick med på att tillsätta en granskningskommission om åsiktsregistreringen i Sverige från andra världskriget och framåt.

Pär Düsing
par.dusing@gp.se