[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Så får inte en
slipsten dras
Av Walter Kölzer - Bankrättsföreningen
- 5 okt. 2003
Om opinionsbildning
Detta är ett sista försök att demaskera den i fem debattartiklar givna
falska bilden av verklighet som ofelbart leder till förödande vilselett
opinion.
Den i det väsentliga
falska bilden har presenterats av 33 högt uppsatta domare i följande inlägg
på BRÄNNPUNKT:
RÄDDA VÅRA DOMSTOLAR av Hovrättslagman
Per Eriksson, SvD 2003-08-27
RÄTTSVÄSENDET BLÖDER av Hovrättspresident
Johan Hirschfeldt, SvD 2003-09-01
RÄTTSSTATEN SLÖSAS BORT av 28 st
namngivna lagmän i Sverige SvD 2003-09-05
SÅ FORMAS RÄTTSVÄSENDET av kammarrättspresident
Hans-Jörgen Andersson och lagman Sigurd Heuman, SvD 2003-09-17
DOMSTOLSFRÅGAN MÅSTE BLI MER POLITISK
av Hovrättslagman Håkan Lavén, SvD 2003-09-24
Opinionsbildningen i ett nötskal
Helt uppenbart är detta en i förväg planerad och samordnad aktion för
försåtlig och väl målinriktat opinionsbildning i budgetberedningens
tider. Inte som om tidningens läsare direkt tilltalas:
Jag får snarare intrycket att man vill utnyttja allmänheten som gissla i
syfte att kunna sätta själva Riksdagen på pottan. En förmäten tanke?
Visst, jag tycker den är horribel; i ordets egentliga innebörd även skräckinjagande,
men:
Redan i budgetsvängen 1998/1999 och därmed förenad likartad
”opinionsbildning” tycks Domstolsverket ha ”övermannats”, och
Regeringens makt att göra sig gällande starkt reducerats.
Politiskt manövereringsutrymme
Det är politisk omöjligt för den som vill överleva i Rosenbad att gå
emot domarnas väl motiverade och i allra högsta grad ”berättigade
krav”, framförda i all ”tillbörlig ödmjukhet” inför hela folket.
Det är att riskera sin så välmodulerade tjänst, ja, själva
institutionens välmåga, att på Domstolsverket sätta sig emot
opinionsbildningen och att därmed riskera bli syndabock åt Regeringen.
Det är märkligt, att det inte har synts ett enda genmäle på BRÄNNPUNKT
eller på redaktionellt utrymme i SvD. Hur bär man sig åt för att på
detta sätt styra opinionsbildning? Det kan jag inte svara på.
Berättigade krav
Synar man de ”berättigade krav” på mera resurser i sömmarna,
framkommer dels både föraktliga och icke föraktliga snöda
vinningsintressen för den egna arbetssituationen och plånboken. Dels
finner man, att kraven är allt annat än ”berättigade”:
Den rättstrygghet som nu äventyras, de målberg som nu finns, skapas
medvetet och avsiktligen av juristprofessionen med domarna som
huvudansvariga. Detta och andra mina påståenden är bevisade dels
i SYNPUNKT-inlägg i anslutning till citerade BRÄNNPUNKT-artiklar, dels
med information direkt till SvD redaktionen, som givetvis får publicera
allt.
Missbruket av domaremakten spänner över hela fältet, från civila
småmål med under hundratusen kronor till stormål med över hundra
miljoner kronor i advokatarvoden. Lagstridig orätt, flerårig tidsutdräkt
och vettlös expansion av målens volym är proportionell till dessa
belopp.
En stat istaten
OCH: Ännu starkare än ”ödmjukhet” framträder ambitionen och
profilen av en stat i staten, som ”in splendid isolation” vill diktera
samhället sina villkor. Man gör det med hänvisning till det
grundlagsskydd som är tillförsäkrad domareämbetet. Självklart är det
helt riktigt att Domareämbetet skall vara sakrosankt, överordnat allt
annat än folkets direkta vilja.
I vår demokrati representeras folket av Riksdagen, och dess vilja av den
lagstiftning som Riksdagen skapar. När det behagar domarekåren, när det
är politisk acceptabelt och rationell möjligt, struntar man i dessa
folkets lagar.
Behov av grundlagsförstärkning
I vissa fall kanske Regeringen/Domstolsverket, JO eller JK skulle kunna
ingripa även mot bakgrunden av det nu existerande grundlagsskydd som
domarna åtnjuter. Inte ens dessa möjligheter utnyttjas, och jag brukar
advokatera meningen, att man först skall följa den lag som finns innan
man ropar på nya lagar. I detta fall tycker jag inte att situationens
allvar medger sådan advokatyr. Den är inte nog på långa vägar:
Grundlagsskyddet borde kompletteras med sanktioner, som medger att domare
som missbrukar sitt ämbete på lagstridigt sätt, borde kunna avsättas
med omedelbar verkan. I fall då uppsåt kan påvisas, borde domare
dessutom dömas till kännbara fängelsestraff.
Som det är i dag, har våra så regeringsberoende och regeringstrogna JO
och JK tillsynen i det ena eller andra fallet, en tillsyn som endast i
”opinionsmässigt säkra” extremfall utövas, och då med benägenhet
att hellre fria än fälla.
Demokratiaspekten i stället för politiskt sneglande. Helt avgörande för
behovet av en diskussion i stället för en monolog i SvD, är det faktum
att demokratiaspekten så helt nonchaleras. Brutalt kommer detta till
uttryck i det faktum, att ingen av de 33 domare som yttrade sig på BRÄNNPUNKT
tycks ha tagit notis om vad som sagts och sägs av partiklar av folket
t.ex. på SYNPUNKT.
Sådana partiklar, läs enskilda individer, är mer äkta representanter
av folket än vad valda företrädare och ombud är i denna deras roll.
Det är fråga om direktdemokrati!
Som bl.a. av domarkåren möts med naket förakt. VET HUT!!!
2003-10-05
Walter Kölzer
p.s. Ett av de målen som jag åberopade som bevis har passerat både en
av de författande tingsrättslagmän som en av de författande hovrättslagmän.
Att här namnge dem en gång till skulle göra dem till syndabockar: Det
är hela rättsstaten sett som system som är ruttet, inte majoriteten av
enskilda domare, inte annat än att de i de flesta fall tycks vara medlöpare
Walter Kölzer
|