Riksåklagaren ./. Börje Ramsbro för brott mot personuppgiftslagen - Mål nr B 293-00, Börje Ramsbro har beviljats prövningstillstånd i Högsta domstolen och begärt att målet skall avgöras genom muntliga förhandlingar. Bakgrund För att bemöta Nordbankens affärsmetoder bildades Stiftelsen mot Nordbanken ( numera Bankrättsföreningen ). Föreningen upprättade en hemsida på Internet för att sprida information och debattera Nordbankens affärsmetoder under bank- och finanskrisen. Såväl Stockholms tingsrätten som Svea Hovrätt har dömt Börje Ramsbro för brott mot Personuppgiftslagen ( PUL ) i strid mot den grundlagskyddade yttrandefriheten enligt Regeringsformen och Europakonventionen. Häver inte Högsta domstolen Svea hovrätts dom kommer målet att föras vidare till Europadomstolen i Strasbourg. BRF Styrelse Se historik: Åtal mot Börje Ramsbro/Bankrättsföreningen Tingsrättens domslut i Mål nr: 262-98 Svea hovrätts domslut i mål nr B 3625-99 Vittnesförhör med Börje Ramsbro i Svea Hovrätt Vittnesförhör med Agneta Runmarker - Datainspektionen i Svea hovrätt |
3 april 2001 - Kallelse till huvudförhandlignar i HD Högsta domstolen har
kallat Börje Ramsbro till huvudför- Högsta domstolen, avdelning 1, Riddarhustorget 8, Stockholm, onsdagen den 9 maj 2001, kl. 09.30. Förhandlingarna beräknas pågå hela dagen |
6 februari 2001 - Huvudförhandlingar i Högsta domstolen Högsta domstolen har fastställa tidpunkten för huvudförhandling i målet Riksåklagaren ./. Börje Ramsbro till den 9 maj 2001.
|
20 december 2000 - Inlaga till Högsta domstolen
|
Till
Högsta domstolen
Mål nr B 293-00, Börje Ramsbro ./. RÅ, ang brott mot personuppgiftslagen Därtill beredd tillfälle får Ramsbro härmed inkomma med yttrande över RÅ:s svarsskrivelse. 1. Allmänna utgångspunkter Mot denna bakgrund torde prövningen i målet kunna fokuseras på personuppgiftslagen och primärt på tillämpning av undantagsbestämmelsen i 7 § i denna lag. 2. Undantagen i 7§ PUL ”Ramsbros avsikt med publiceringen på Internet har varit att utnyttja den genomslagskraft som Internet har och att härigenom vinna större spridning av sina och andras åsikter. Ramsbro är inte journalist. För att undantaget skall var tillämpligt på honom krävs att publicering på Internet ändå har ägt rum uteslutande för journalistiska ändmål. Att behandlingen uteslutande skall ske för journalistiskt ändamål innebär att undantaget bara är tillämpligt om samtliga ändamål faller under bestämmelsen (Sören Öman - Hans-Olof Lindblom, Persondatalagen s. 52 f) Det framgår av den skriftliga bevisningen att Ramsbros avsikt - förutom att sprida uppgifterna till en bred krets - har varit att provocera utpekade myndigheter och företag och att få till stånd en aktiv dialog dels med personer som utpekats på skampålen, dels med andra personer, som i likhet med Ramsbro ansett sig illa behandlade av banker. Detta kan inte sägas utgöra enbart journalistiska ändamål. Jag anser, i likhet med hovrätten, att det av omständigheterna framgår att Ramsbros invändning kan lämnas utan avseende.” (svarsskrivelsen sid 6) När RÅ inledningsvis anför att Ramsbro inte är journalist och därtill fogar att för att undantaget skall vara tillämpligt på honom krävs att Internetpubliceringen ändå ägt rum uteslutande för journalistiska ändamål, indikeras att bedömningen av publiceringen skulle varit annorlunda om Ramsbro varit journalist. Om Ramsbro varit ansluten till Journalistförbundet eller eljest livnärt sig på att medverka i media skulle någon prövning av framställningens uteslutande journalistiska syften då inte på samma sätt vara erforderlig. En sådan tolkning leder - som Ramsbro tidigare utvecklat - till en differentierad yttrandefrihet som strider mot diskrimineringsförbudet i art 14 i Europakonventionen. RÅ utvecklar emellertid inte sin inställning i denna centrala fråga. Ramsbro har tidigare anfört att ordet ”uteslutande” i den åberopade bestämmelsen måste förstås så att behandlingen tydligt särskiljs från andra typer av behandling av personuppgifter som primärt har ett annat syfte än debatt, information och åsiktsyttring t ex behandling av personuppgifter inom ramen för administration och förvaltning, marknadsföring etc ( fullföljdsinlagan sid 12). Denna tolkning ligger helt i linje med det uttalande i Sören Öhmans och Hans Lindbloms kommentar till vilket RÅ hänvisar. Beträffande rekvisitet uteslutande skriver de följande: ”Behandlingen skall ske uteslutande för de angivna ändamålen. Om en och samma behandlig har flera ändamål, omfattas således behandlingen av andra stycket bara om samtliga ändamål är sådana som anges där. Affärskorrespondens eller reklambudskap, som framställs främst för andra ändamål, torde bl a därför inte kunna hänföras under andra stycket, ens om alstren skulle innefatta ett visst mått av konstnärligt eller litterärt skapande” (Öhman - Lindblom, Personuppgiftslagen sid. 52f) En sådan gränsdragning torde inte innebära några större problem. Det är t ex tämligen lätt att avgöra om en framställning primärt är marknadsföring även om den innehåller konstnärliga eller debatterande moment. Om emellertid Internetpubliceringar som inte har någon sådan tydligt identifierbar primär funktion och som innefattar åsiktsyttring, information och debatt skall kategoriseras utifrån antaganden om huruvida skribenten har uteslutande eller endast delvis journalistiska syften , blir bedömningen betydligt svårare. Journalistik är inte något entydigt och tydligt avgränsat begrepp. Erfarenheterna från totalitära stater visar att det är väsentligt att låta det journalistiska uppdraget vara ett fritt medborgaruppdrag. Journalistiken är m a o inte någon snävt definierad uppgift som skall utföras av en avgränsad yrkeskår. Journalistisk verksamhet rymmer således en mängd former av reportage, underhållning, åsiktsjournalistik, satir och fri debatt. De moment som RÅ särskilt lyfter fram för att påvisa att den i målet aktuella framställningen inte har ett uteslutande journalistiskt ändamål - nämligen att den haft till syfte att provocera utpekande myndigheter och att få till stånd en aktiv dialog med utpekade personer och andra som berörts av bankkrisen - får i själva verket anses väl rymmas inom journalistikbegreppet. Härvid måste - såsom tidigare utvecklats - beaktas att fråga är om att ge en tolkning av bestämmelsen och journalistbegreppet som harmonierar med övergripande och överordnade rättsnormer till skydd för yttrandefriheten i RF och Europakonventionen. En snäv tolkning av journalistbegreppet i undantagsbestämmelsen av det slag RÅ förordar, leder till att framställningar med åsiktsyttringar, informationen och debatt på Internet förs in under dataskyddsreglerna och dess kategoriska förbud mot behandlig av personuppgifter, utan den - för en reell yttrandefrihet - vitala möjligheten till intresseavvägning och sanningsprövning av de konkreta uppgifterna. En sådan tolkning torde också i praktiken leda till svåra och svårförutsägbara gränsdragningar. Datainspektionen (DI) får då till uppgift att pröva om olika framställningar på Internet som innefattar åsiktsyttring och debatt, skall falla in under PUL:s förbud mot namnpublicering utifrån ett slags komplext subjektiv rekvisit . Den avgörande frågan skulle då bli huruvida skribenten uteslutande haft syften som DI bedömer vara journalistiska. En oklar avgränsning av undantagsbestämmelsernas tillämpningsområde, ger därtill tillsynsmyndigheten en från yttrandefrihetssynpunkt problematisk roll. DI kan vid prövningen av vad som omfattas av undantagsbestämmelserna komma att tillämpa någon form av egen kvalitetsbedömning på Internetpubliceringarna. Det finns grund för antagandet att DI arbetar enligt sådana principer. I det i media uppmärksammande ärendet med de s k s-kvinnornas publicering av TV-bolagsdirektörers namn på Internet där dessa hålls ansvariga för pornografi i betal-TV kanalerna, anförde DI som motivering för publiceringarnas förenlighet med PUL, att de i ärendet aktuella uppgifterna förekommer i ett sakligt debattinlägg utan att vederbörandes personliga integritet kränks ( DI:s beslut 2000-02-17, Dnr 302-2000). Generaldirektör Ulf Widebäck har vidare angående framställningar på hemsidor, uppgivit att den som håller en debattnivå som i en tidning eller i riksdagen, är på den säkra sidan (uttalandet är återgivet i Christoph Andersson: Historien om PUL. Debattbok från Stadstjänstemannaförbundet, red Eva Spira och Anna Dahlin sid 13f särskilt sid 39) Att en statlig tillsynsmyndighet fortlöpande bedömer om olika framställningar på Internet enligt myndigheten håller en tillräcklig hög debattnivå och därför skall anses förenliga med dataskyddsreglerna, är inte förenligt med yttrande- och informationsfriheten i ett öppet samhälle Beträffande frågan om huruvida Ramsbros förfarande strider mot 33 PUL i dess nya lydelse, framhåller RÅ att behandlingen omfattar t ex uppgifter om lagöverträdelser (svarsskrivelsen sid 4). I fråga huruvida förfarandet utgör ringa fall framhålls att framställningen innefattar ”kränkande och nedsättande värdeomdömen och därför inte kan vara ett sådant ringa fall” ( svarsskrivelsen sid 7). Harmlösa och neutrala personuppgifter faller däremot generellt sett utanför PUL:s tillämpningsområde enligt det nu uppluckrade överföringsförbudet. Känsliga personuppgifter, anklagelser och kränkande omdömen på Internet, skall emellertid enligt den denna tolkning fortfarande omfattas av överföringsförbudet. Därmed framträder PUL mycket tydligt som ett reellt alternativ i förhållande till ärekränkningsbestämmelserna, för den som anser sig angripen och kränkt i Internetpubliceringar och som vill undvika en prövning som innefattar intresseavvägning och möjlighet till sanningsbevisning. Den av Ramsbro förordade tolkningen av PUL 7 § andra stycket innebär istället att åsiktsyttring och debatt på Internet generellt sett omfattas av det journalistiska undantaget. Eventuella missbruk av yttrandefriheten hänskjuts då till prövning i ärekränkningsmål, som har adekvata mekanismer för avvägningen mellan yttrandefrihet och integritet och prövning av uppgifternas tillförlitlighet i sådana framställningar. 3. Frågan om den fällande domen står i strid med artikel 10 i Europakonventionen. RÅ har angående den av Ramsbro åberopade Europadomstols domen; Castells mot Spanien anfört följande: ”Målet Castells mot Spaninen är ett av flera exempel i Europadomstolens praxis på att politiker och politiska institutioner kan få tåla kraftigare angrepp än privatpersoner ( se Hans Danelius, Mänskliga rättigheter i europeisk praxis, s 272ff). Det är svårt att se någon egentlig likhet mellan Ramsbros angrepp på huvudsakligen bankanställda och företagsledare och den fråga som domstolen hade att ta ställning till i fallet Castells. Enligt min mening har fallet i fråga inte relevans för den nu aktuella gärningen. (svarsskrivelsen sid 6) Det framgår entydigt av domen att bestraffningen av Castells för kränkande uttalanden stod i strid med art 10 därför att han inte haft möjlighet att anföra sanningsbevisning (se citat domskälen i fullföljdsinlagan sid 17). Att domen har denna innebörd framgår för övrigt också av den redovisningen av fallet i Danelius kommentar, till vilken RÅ hänvisar. RÅ väljer dock att inskränka rättsfallets principiella betydelse till att vara ett av flera avgöranden i Europadomstolen som visar att politiker och politiska institutioner kan få tåla kraftigare angrepp än privatpersoner. Den i art 10 skyddade yttrandefriheten syftar självfallet till att möjliggöra vida ramar för debatt och belysning även av andra samhällsinstitutioner än den politiska (jmf Danelius a.a. sid 273f). Näringsliv och bankväsende och uppgivna oegentligheter inom dessa områden t ex i anslutning till en bank- och finanskris, täcks utan tvekan av konventions-bestämmelsens skyddsområde. Målet Castells mot Spanien har m a o klar relevans även i fall som rör anklagelser och kränkande omdömen som riktas sig mot andra aktörer i samhällslivet än politiker. Ramsbro har med hovrättens tillämpning av PUL straffats för spridande av nedvärderande och kränkande uppgifter utan möjlighet att visa att uppgifterna är sanna eller skäligt grundade. Denna i Ramsbros försvar centrala invändning berörs överhuvudtaget inte av RÅ i yttrandet. 4. Huvudförhandling 5. Bevisning
Materialet åberopas i sin helhet till utvisande av att den i målet aktuella framställningen på Internet syftar till information, kritik- och debatt angående förhållanden inom bankväsende- och näringsliv, samt att den med hänsyn till syfte, utformning, struktur och tekniska funktion inte utgör sådant personregister som avses i 1 och 20 §§ Datalagen.
Utdraget utvisar utformningen av ett ADB-fört register som medger analys, sökning och sortering och åberopas till gendrivande av att den i målet aktuella framställningen på Internet utgör personregister i datalagens mening. Stockholm den 20 december 2000 Percy Bratt |
28 november 2000 Meddelande från Högsta Domstolen
2 maj 2000 - Högsta domstolen meddelar prövningstillstånd
|
3 februari 2000 - Begäran om prövningstillstånd
|
Till Högsta Domstolen
Jag får till utveckling av Ramsbros talan anföra följande. Skäl för prövningstillstånd och ändring 1. Allmänna utgångspunkter - sammanfattning av grunderna för
prövningstillstånd Datoranvändning och IT har förändrats dramatiskt under senare
år. Från att primärt ha varit en teknik för automatisk behandling; sortering, strukturering etc
av stora mängder data, har datorn genom utveckling av Internet också blivit ett
kommunikationsmedel. Internet har snabbt utvecklats till ett forum för åsiktsyttring och debatt.
Den enskilde medborgaren som de facto saknar varje möjlighet att komma till tals i vanliga
massmedia kan nu via ett globalt kommunikationsnät nå ut med information, åsikter, idéer och
kritik. Internet är därmed på väg att bli den viktigaste arenan för folkligt förankrad
yttrande- och informationsfrihet. Gränserna för yttrandefriheten på Internet har mot denna
bakgrund en stor principiell och praktisk betydelse från grundläggande yttrandefrihets- och
demokratisynpunkt. Hovrätten har i enlighet med den lindrigaste lagens princip (BrP 5 §) prövat
talan med tillämpning av personuppgiftslagen (nedan PuL). Det är första gången PuL tillämpas i
allmän domstol. PuL:s överföranderegler innefattar ett principiellt förbud mot namnpublicering
och andra personuppgifter på Internet utan inhämtande av vederbörandes otvetydiga samtycke. Ett
sådant förbud mot namnpublicering innebär en långtgående inskränkning av yttrandefriheten.
Information, debatt och kritik i olika samhällsfrågor kan inte föras på ett uteslutande
generellt och abstrakt plan. Det krävs konkretion och namns nämnande. Förbudet i PuL i fråga om
personuppgifter på Internet har varit föremål för livlig debatt och kritik. Det råder stor
osäkerhet om förbudets innebörd och räckvidd. Hovrätten har ingått i en prövning av innebörden av
undantagsbestämmelsen i 7 § andra stycket PuL angående behandling av personuppgifter som sker
uteslutande för journalistiska ändamål. Undantagsregeln syftar - som framgår av det
bakomliggande EG-direktivet och förarbetena - till att möjliggöra en harmoniering av PuL:s regler
med konventionsåtaganden enligt Europakonventionen för mänskliga rättigheter angående rätten
till yttrandefrihet (art 10). Bestämmelsens närmare innebörd och räckvidd måste konkretiseras i
rättspraxis. Hovrätten får anses ha beaktat hemsidans informerande, kritiskt
granskande och provocerande syfte snarare än internetanvändarens formella yrkestillhörighet vid
tolkningen av undantagsbestämmelsen. Det är en principiellt riktig tolkning som har stöd i
bestämmelsens bakomliggande syfte och i olika motivuttalanden. En tolkning som begränsat undantagsbestämmelsens
tillämpningsområde till att endast avse yrkesverksamma journalister i snäv bemärkelse, skulle
innebära en differentierad yttrandefrihet på Internet. Vissa grupper skulle därmed ges en
privilegierad särställning i fråga om en grundläggande mänsklig rättighet, vilket strider mot
art 14 i Europakonventionen. Även om hovrätten således haft en riktig utgångspunkt för sin
tolkning har man därifrån gjort en paradoxal och principiellt felaktig inskränkning. Syftet med
webbplatsen har enligt hovrätten delvis varit att informera, granska, kritisera och provocera samt
att ge dem som provocerades möjlighet att försvara sig. Men syftet har enligt hovrätten också
varit "att sprida kännedom om de nedvärderande personuppgifter som det är fråga om i
målet" (hovrättens dom sid 12). Undantagsbestämmelsen är enligt hovrätten därför inte
tillämplig. Hovrättens resonemang är ohållbart i flera hänseenden. Det
torde för det första inte vara möjligt att upprätthålla en distinktion mellan information,
kritisk granskning och provokation å ena sidan och spridandet av nedvärderande personuppgifter å
andra sidan. Information, kritisk granskning och polemik innefattar ju typiskt sett anklagelser
riktade mot enskilda personer. En kritik som ofta är nedvärderande och integritetskränkande. Med
hovrättens tolkning av undantagsbestämmelsen i 7 § framträder vidare PuL tillämpad på
framställningar av förevarande slag som ett substitut eller alternativ till
förtalsbestämmelserna. Det är en tolkning som innebär att Ramsbro straffas för spridandet av
nedvärderande och kränkande uppgifter utan att han har haft tillfälle att förebringa
sanningsbevisning och utveckla argumentation till stöd för att det varit försvarligt att lämna
uppgifterna i fråga. Rätten kan därmed inte heller göra någon intresseavvägning i det enskilda
fallet mellan vikten av att de nedvärderande och kritiska uppgifterna får framföras och
integritetsskyddsintresset. Det är principiellt oacceptabelt från yttrandefrihetssynpunkt med ett
i förhållande till ärekränkningsbestämmelserna parallellt ansvarssystem för åsiktsyttring och
debatt som inte medger en sådan för ett adekvat yttrandefrihetsskydd nödvändig avvägning i det
enskilda fallet. Dataskyddsreglerna måste tolkningsvis ges en innebörd som
harmonierar med konstitutionella och konventionsbaserade mänskliga rättigheter. Ramsbro har
invänt att en bestraffning av honom enligt åtalet kränker hans i Europakonvention och grundlag
skyddade yttrandefrihet. Försvaret har utvecklat konventionsanvändningen i nära anslutning till
Europadomstolens avgörande Castells mot Spanien (Serie A nr 236). En bestraffning av Ramsbro för
spridande av nedvärderande uppgifter utan att han har haft möjlighet att visa att uppgifterna är
sanna eller välgrundade och försvarliga, strider på motsvarande sätt som i fallet Castells mot
art 10 i Europakonventionen. En konventionsprövning i ett inhemskt mål skall i enlighet med
rätten till ett effektivt rättsmedel i art 13 i Europakonventionen i huvudsak sträcka sig lika
långt som Europadomstolens egen prövning av om Konventionen blivit överträdd (Danelius;
Mänskliga rättigheter i europeisk praxis, s 301). Hovrätten har i sin prövning av Ramsbros konventionsinvändning
inskränkt sig till att konstatera att art 10 (2) medger begränsningar med hänsyn till
"annans goda namn och rykte" och att konventionsbestämmelsen enligt hovrätten därmed
ger stöd för datalagens och personuppgiftslagens inskränkning av yttrande- och
informationsfriheten (hovrättens dom sid 13). Det av försvaret åberopade Europadomstolsavgörandet har inte -
såvitt framgår av domskälen - överhuvudtaget beaktats. En sådan ofullständig och abstrakt
prövning avviker på ett avgörande sätt från den ingående och konkreta prövning som sker i
Europadomstolen. Utöver konstaterandet av att Konventionen medger begränsningar med angivet syfte
och att begränsningen har föreskrivits i lag måste prövas om inskränkningen av yttrandefriheten
är proportionerlig i det enskilda fallet. I prövningen skall också Europadomstolens tidigare
praxis noga beaktas. Underlåtenhet att företa en sådan fullständig prövning av
Ramsbros konventionsinvändning innebär att han inte haft tillgång till ett effektivt rättsmedel,
vilket strider mot art 1 och 13 bedömt i ljuset av art 10 i Europakonventionen. Prövningens
omfattning har avgörande betydelse för konventionsrättigheternas genomslag och praktiska
skyddsverkan i inhemsk rättstillämpning. Hanteringen av konventionsinvändningar är starkt
skiftande och ofta ytlig och ofullständig; något som väl illustreras i förevarande fall. Det är
således av vikt för vägledning av rättstillämpningen att Högsta domstolen prövar målet för
att klarlägga konventionsprövningens omfattning och inriktning. En ändring i överförandeförbudet i 33 PuL har införts sedan
hovrättens prövning med det uttalade syftet att mildra förbudet mot namnpublicering på Internet.
En förnyad prövning av åtalet med tillämpning av PuL bör därför i enlighet med 5 § BrP eller
dess grunder innefatta en prövning även enligt överföranderegelns nya lydelse. Ramsbros grunder
för bestridande av straffansvar kompletteras i talan i Högsta domstolen i enlighet härmed. Om
utläggandet av personuppgifterna på hemsidan inte skulle anses omfattas av undantagsbestämmelsen
i PuL 7 § 2 st, så gör Ramsbro således i sista hand gällande att de i vart fall inte strider
mot överförandereglerna i PuL 33 § i dess nya lydelse. De vagt avgränsade dataskyddsbestämmelserna i PuL kan komma att
inskränka yttrande- och informationsfriheten i vitala avseenden. Det är därtill en statlig
tillsynsmyndighet - Datainspektionen - som primärt tolkar och tillämpar dessa från
yttrandefrihetssynpunkt centrala bestämmelser. Någon vägledande praxis finns inte. Det är
därför av stor betydelse för vägledning av rättstillämpningen att HD prövar i målet
aktualiserade rättsfrågor. Internets stora utbredning och ständigt ökande betydelse som folkligt
forum för information, debatt och kritisk granskning understryker vikten av tydliga - med i
grundlag och internationella konventioner baserade rättigheter harmonierande gränser - för
Internetpubliceringar. Ramsbros talan utvecklas närmare nedan. Dispositionen följer
härvid hovrättens domskäl i anslutning till Ramsbros av hovrätten i punktform redovisade
invändningar (hovrättens dom sid 3 f). 2. Utveckling av talan 2.1. Personregister enligt 1 § och tillståndskrav enligt 2 §
Datalagen Hovrätten har felaktigt funnit att förteckning "Vid
skampålen" med vid namnen angivna länkar utgör ett personregister enligt datalagen.
Tolkningen har i princip anslutit sig till tingsrättens bedömning. Med hänsyn härtill och till
att fokus i målet genom hovrättens tillämpning av den mildaste lagens princip ligger på PuL,
får Ramsbro i första hand hänvisa till vad han tidigare anfört i denna del (se överklagandet
till Svea hovrätt sid 5 ff, se även skrift till kammaråklagare Anne-Marie Bergström 1998-04-15
fu-prot sid 35 samt svaromål till Stockholms tingsrätt 1999-11-11 sid 2 f). Utöver vad som där anförts skall följande framhållas. Syftet
med "personförteckningen och därtill hörande länkar" har enligt hovrätten varit att
lämna information om personerna i fråga. Förteckningen har därtill legat ute under en längre
tid. Den alfabetiska förteckningen och materialet som kunnat nås via länkarna har därför enligt
hovrätten utgjort ett personregister i Datalagens mening. Enligt hovrätten saknar det därvid
varje betydelse för prövningen att personuppgifterna legat ute på Internet. Det finns enligt
hovrätten heller inte anledning att ta ställning till om ytterligare uppgifter på webbplatsen är
att hänföra till ett sådant register. Hovrätten har därmed bortsett från Internets tekniska
särart. De siffermarkerade hyperlänkarna vid namnen är, som Ramsbro tidigare framhållit, en
slags läsanvisningar som ger information om andra dokument där uppgifter om vederbörande finns.
Samma information om ytterligare uppgifter på Internet om en person i dokument på den aktuella
hemsidan och i övrigt på nätet är också lätt tillgänglig genom utnyttjande av en sökrobot. Avgörande för hovrättens bedömning att fråga är om
personregister, synes vara att syftet varit att lämna den information om personerna i fråga som
kan utläsas i de dokument till vilka de siffermarkerade länkarna hänvisar. De uppgifter och den
kritik som finns om de olika i förteckningen förekommande personerna är emellertid sinsemellan
helt disparata. Beträffande några på listan upptagna personer framförs allvarliga anklagelser om
ohederligt och rättsstridigt agerande. Beträffande andra framförs t ex på hemsidan viss kritik
av tolkningen av en komplicerad civilrättslig regel i ett domstolsavgörande och
domstolsledamöterna är då upptagna i förteckningen. De dokument till vilka länkarna hänvisar
kan därför rimligen inte anses uppfylla de i motiven betonade kravet på att fråga är om
automatisk behandling av persondata från informationssynpunkt. En sådan behandling måste
innebära någon form av systematisk bearbetning och strukturering av personuppgifter utifrån
genomgående och från informationssynpunkt relevanta kriterier. Ett tydligt exempel på sådana
genomgående kriterier är registrering av lagförda och brottsmisstänkta personer, vilket kräver
tillstånd enligt 4 § Datalagen. Det kan inte råda någon tvekan om att det är denna typ av
register i verklig och vedertagen bemärkelse som lagstiftaren åsyftat. Det är signifikativt för hovrättens felaktiga och
fragmentariserande syn på personregisterbegreppet att man funnit förteckningen "Vid
skampålen" utgöra tillståndspliktigt personregister enligt 4 § Datalagen eftersom "det
bland personuppgifterna funnits --- uppgift om att någon misstänks för brott" (hovrättens
dom sid 7). I förevarande fall framförs anklagelser och misstankar om brott riktade mot ett fåtal
personer i till förteckningen länkade öppet kritiska och polemiska texter. Denna omständighet
kan inte rimligen innebära att en förteckning på över 70 personer, med till denna länkade
dokument, i sig utgör ett register över brottsmisstänkta. Inte heller kan dessa enstaka uppgifter
rimligen betraktas som ett eget i den större förteckningen insprängt register över
brottsmisstänkta. Därtill är det uppenbart att de aktuella textavsnitten är uttryck för
åsiktsyttring och polemik och att de således inte är registeruppgifter i någon som helst
vedertagen bemärkelse. Det sagda visar att hovrätten fjärmat sig från en i lagens
rättspolitiska syfte och normalt språkbruk förankrad tolkning. Motsvarande kritik kan riktas mot
hovrättens resonemang kring tillståndspliktigt register enligt 6 § Datalagen. 2.2 Krav på medgivande enligt 11 § Datalagen -
utlandsutlämning Enligt bestämmelsen i 11 § Datalagen får personuppgift inte
lämnas ut utan Datainspektionens medgivande om det "[f]inns anledning att antaga att
personuppgift skall användas för automatisk databehandling i utlandet". Redan ordalydelsen ger vid handen att det skall framstå som mer
sannolikt att personuppgifterna används på detta sätt än motsatsen. I fråga om motsvarande
reglering i samma bestämmelse om förbud mot utlämnande av personuppgift som ingår i
personregister "om det finns anledning att antaga" att uppgifter skall användas för ADB
"i strid med denna lag" anges några exempel i motiven. Det talas om att en
registeransvarig kan ha anledning att antaga en sådan otillbörlig användning om det inkommer en
begäran om massutlämnande eller begäran om selekterade uppgifter (prop 1973:33, s 140).
Lokutionen - finns anledning att antaga - får mot denna bakgrund anses innebära att det skall
finnas en konkret och betydande risk och ej endast en vag möjlighet. Hovrätten anför inledningsvis att det är svårt att närmare
uttala sig om huruvida det funnits intresse utomlands att ta del av uppgifterna, varav merparten var
avfattade på svenska. Enligt hovrätten har "detta intresse sannolikt varit ringa"
(hovrättens dom sid 1). Med hänsyn till webbplatsens professionella utformning och att negativa
uppgifter lämnats om en stor svensk bank finner hovrätten ändå att det "fanns anledning att
anta att uppgifterna skulle komma att lagras av Internetanvändare i sådana utländska stater som
det är fråga om" (hovrättens dom sid 8). Det framgår av hovrättens domskäl att rätten ställt för
låga krav på risken för en ADB-behandling av uppgifterna i stat som inte anslutit sig till den
aktuella Europarådskonventionen. Någon grund för en mer bestämd bedömning har enligt hovrätten
inte förelegat och en allmän uppskattning leder fram till att intresset sannolikt varit ringa. Det måste - särskilt med hänsyn till att fråga är om en
objektiv brottsförutsättning - ställas betydligt högre krav på riskens konkretion och substans
än vad som kunnat påvisas i förevarande fall. 2.3. Tillämplig lag Hovrätten har med en riktig tolkning av BrP 5 § och
övergångsbestämmelsen i PuL i ljuset av dess syfte prövat åtalet mot PuL i enlighet med den
lindrigaste lagens princip. Domskälen är i denna del utförliga och helt i linje med vad som
anförts av Ramsbro och i av honom åberopat rättsutlåtande av docent Petter Asp. 2.4. Prövning av åtalet mot PuL I fråga om tillämpningen av undantagsbestämmelsen i PuL 7 § 2
st har hovrätten anfört: "I 7 § andra stycket personuppgiftslagen anges, såvitt nu
är i fråga, att lagens straffbestämmelser angående otillåten överföring av personuppgifter
till utlandet inte skall tillämpas på sådan behandling av personuppgifter som uteslutande sker
för journalistiska ändamål. Börje Ramsbro har hävdat att syftet med webbplatsen var att
informera, granska, kritisera och provocera samt att ge dem som provocerades möjlighet att
försvara sig. Enligt Börje Ramsbro gällde detta syfte i fråga om allt det material som fanns på
webbplatsen. För hovrätten står det emellertid klart att syftet, även om det delvis varit det
nyss angivna, också varit att sprida kännedom om de nedvärderande personuppgifter som det är
fråga om i målet. Hovrätten finner därför att den åberopade undantagsbestämmelsen inte här
är tillämplig, vilken bedömning inte påverkas av vad som föreskrivs i artikel 14 i
Europakonventionen." (Hovrättens dom sid 11 f.) 2.4.1. Angående undantagsbestämmelsens tillämplighet på
kommunikation på Internet som bedrivs av personer som inte är yrkesverksamma journalister Hovrätten synes inte vid avgränsningen av bestämmelsens
tillämpningsområde ha fäst betydelse vid den omständighet att Ramsbro inte är journalist till
professionen. Webbsidans granskande, kritiska och provocerande syfte bör - såsom hovrättens
skrivning måste förstås - i sig kunna medföra att undantagsbestämmelsen blir tillämplig. Det
är en från principiellt yttrandefrihetssynpunkt mycket viktig markering. Med hänsyn till att
denna generella utgångspunkt för tolkningen har så stor praktisk och principiell betydelse för
yttrandefrihetens gränser på Internet så skall denna fråga inledningsvis behandlas. Därefter
utvecklas kritiken av hovrättens inskränkning av bestämmelsen i fråga om spridande av
"nedvärderande personuppgifter". Bestämmelsen i PuL 7 § 2 st ansluter till art 9 i
dataskyddsdirektivet som anger undantag om det är nödvändigt för att förena rätten till
privatliv med reglerna om yttrandefriheten. I direktivens inledning p 37 talas om att förena den
enskildes rätt med rätten till yttrandefrihet enligt art 10 i Europakonventionen om mänskliga
rättigheter. Enligt en kommentar av kommissionen till EG-direktivet skall en
intresseavvägning ske mellan rätten till privatliv och yttrandefrihet och därvid skall särskilt
beaktas möjligheten till rättslig prövning eller rätten till replik. Undantagsbestämmelsen i PuL 7 § 2 st omfattar enligt motiven bl
a journalistisk verksamhet på Internet som resulterar i yttranden som bara sprids där. I propositionen betonas att journalistisk, konstnärlig och
litterär verksamhet har särskild betydelse för yttrandefriheten i vid mening även när
verksamheten inte har skydd av bestämmelserna i TF och YGL och att det undantag som medges i
EG-direktivet bör utnyttjas fullt ut. I propositionen hänvisas vidare i fråga om tolkningen av
undantagsbestämmelsen i PuL 7 § 2 st till den förklaring som Sverige fått intagen i samband med
att direktivet antogs; att Sverige anser att begreppet konstnärliga och litterära uttryck mer
syftar på uttrycksmedlen än kommunikationens innehåll eller dess kvalité. Tolkningen av
undantaget skall enligt regeringen ske med hänsyn till den förklaringen, något som kan "få
särskild betydelse för kommunikation som inte bedrivs av yrkesverksamma journalister".
Allvarligare övergrepp genom t ex sådan journalistisk verksamhet som bara publiceras på Internet
kan enligt propositionen angripas enligt allmänna bestämmelser för förtal (se prop 1997/98:44 s
52 f). Yttrandefriheten kan m a o i de fall där undantagsbestämmelsen
är tillämplig utövas inom de ramar som gäller för andra yttranden. Ifrågasatt missbruk av
yttrandefriheten genom kränkande uttalanden om en person prövas då rättsligt i en
förtalsprocess med en intresseavvägning angående försvarlighet och möjlighet att föra
bevisning att förtalsuppgifterna är sanna eller skäligt grundade. Något som också innebär att
det av kommissionen uppställda kravet på möjlighet till rättslig prövning är väl uppfyllt. I
fråga om rätt till replik kan anmärkas att hela arrangemanget med de på hemsidan förtecknade
personerna syftade till att möjliggöra för berörda personer att gå i svaromål. Att kommunikation som bedrivs av icke yrkesverksamma journalister
på Internet kan omfattas av undantagsbestämmelsen har också fått stöd av juridisk expertis på
området. Enligt professorn i rättsinformatik Peter Seipel (expert i Datalagskommittén) bör
bestämmelsen i PuL 7 § 2 st i avstämning mot regeringsformens grundprincip om yttrandefrihet
innebära "att t ex uttalanden i en debatt på nätet inte faller in under PuL även om de
skulle innehålla personnamn eller andra uppgifter hänförliga till personer. Förekommer det
övertramp får det angripas genom allmänna regler om straff och skadestånd för t ex
förtal". (SvD 26/11 1998). Seipel har utvecklat sin ståndpunkt i annat sammanhang
(konstitutionsutskottets offentliga utfrågning om PuL och närliggande frågor den 8 december 1998,
bilaga till betänkande 1998/99:KU 15). Seipel har bl a framhållit att det vore "absurt"
att tolka undantaget så att endast vissa legitimerade yrkeskategorier skulle kunna få åberopa
det. Han drar därvid en träffande parallell till skyddet i upphovsrättslagen som talar om
litterärt och konstnärligt skapande och där man inom upphovsrätten gett upp sådana standarder
som ett slags kvalitetskriterium för att ge förmånen av rättsskydd. Seipels resonemang ligger
helt i linje med regeringens hänvisning i propositionen till förklaringen som Sverige fått
intagen i samband med att EG-direktivet antogs; att konstnärliga och litterära uttryck mer syftar
på uttrycksmedlen än kommunikationens innehåll och kvalité. En sådan syftestolkning av undantagsbestämmelsen tillgodoser
yttrande- och informationsskyddsintresset på ett adekvat sätt utan att underminera
integritetsskyddsintresset. Ärekränkningsbestämmelserna ger ett adekvat integritetsskydd i
avvägning mot yttrandefrihetsintresset i de fall där kränkande uppgifter framförs inom ramen
för åsiktsyttring och debatt på Internet. 2.4.2. Angående undantagsbestämmelsens tillämplighet vid
spridande av "nedvärderande personuppgifter" Hovrättens slutsats; att bestämmelsen inte skulle vara
tillämplig då syftet med hemsidan "också varit att sprida kännedom om nedvärderande
personuppgifter" utgår från att det i lagtexten anses att det är fråga om behandling
"uteslutande" för journalistiska ändamål etc. Ordet är särskilt framhävt och
kursiverat i hovrättens domskäl (hovrättens dom sid 11). Uttrycket "uteslutande" måste
enligt Ramsbro i detta sammanhang förstås så att behandlingen tydligt särskiljs från andra
typer av behandling av personuppgifter; ADB-behandling av personuppgifter inom ramen för
administration och förvaltning, myndighetskontroll, marknadsföring etc. Samtliga de av åklagaren framlyfta "nedvärderande
personuppgifter" i det åberopade materialet som hovrätten refererar till har ett omedelbart
samband med hemsidans övergripande syfte; granskning och kritik i konkreta fall av bankers och
riskkapitalisters agerande i finanskrisens spår. Om en framställning har ett övergripande
journalistiskt, konstnärligt eller litterärt syfte kan avsikten inte vara att man i tillämpning
av PuL också skall ingå i en prövning av om vissa uppgifter kan ha lämnats även med andra och i
förhållande till det journalistiska, litterära eller konstnärliga syftet irrelevanta motiv. Så
länge de "nedvärderande personuppgifterna" har ett klart samband med de företeelser och
händelser som granskas, kritiseras och debatteras på hemsidan måste de betraktas som en
integrerad del av framställningen. Ett motsatt synsätt skulle kräva ingående analyser och
synnerligen subtila bedömningar. Man kan t ex peka på den aktuella diskussionen om den splittrade
motivbilden hos författare av "nyckelromaner" och utlämnande självbiografiska verk som
exponerar identifierbara personer på ett integritetskränkande sätt. Det är enligt Ramsbro
överhuvudtaget inte möjligt för tillsynsmyndigheten att på ett adekvat sätt göra sådana
prövningar och analyser av texter som läggs ut på Internet. Sådana bedömningskriterier skulle
inte motsvara ens grundläggande krav på rättssäkerhet och adekvat yttrandefrihetsskydd. Om hovrättens tolkning å andra sidan skulle förstås så att
behandling av personuppgifter inom ramen för framställningar på Internet med angivna ändamål
skall undantagas från huvudregeln i PuL endast om och i den mån de inte innehåller uppgifter som
är nedvärderande och kränkande etc, så får bestämmelsen ett orimligt snävt
tillämpningsområde. Det skulle innebära att PuL för framställningar på Internet med
journalistiskt eller litterärt och konstnärligt syfte endast tillåter harmlösa eller neutrala
uppgifter och omdömen om namngivna eller på annat sätt identifierbara personer. Det är uppenbart
att en effektiv och meningsfull journalistisk granskning och kritisk debatt inte kan bedrivas på
sådana villkor. Inte heller kan sådana kategoriska och snäva gränser för konstnärlig
gestaltning uppställas. Sådana inskränkningar är överhuvudtaget inte förenliga med den
grundlags- och konventionsfästa yttrandefriheten som skall säkerställa grundläggande
demokratiska funktioner, som en effektiv granskning av makthavare och en fri debatt. En självklar
förutsättning är härvid att även starkt nedvärderande och integritetskränkande
personuppgifter kan lämnas (närmare utvecklat i följande avsnitt). En sådan innebörd av
undantagsbestämmelsen är dessutom helt i strid med motivuttalanden där det förutsätts att
"övergrepp" i framställningar som omfattas av undantaget får prövas med tillämpning
av ärekränkningsbestämmelserna. Hovrättens tolkning av undantagsbestämmelsen i PuL innebär
sammanfattningsvis - om den kvarstår - ett oklart rättsläge som medger oacceptabla
yttrandefrihetsinskränkningar på godtyckliga grunder. Det är därför av stor vikt för
vägledning av rättstillämpning att Högsta domstolen tar upp målet till prövning.
3. Angående konventions- och grundlagsinvändningen
Hovrätten har på ett riktigt sätt redogjort för Ramsbros
inställning och bestridandegrunder (hovrättens dom sid 3 ff). Endast i fråga om konventions- och
grundlagsinvändningen i den sista punkten har hovrätten återgivit inställning på ett
ofullständigt sett. Hovrätten har här anfört följande: "Börje Ramsbro har slutligen hävdat att åtalet, oavsett om
datalagens eller personuppgiftslagens straffbestämmelser anses tillämpliga, skall ogillas då
dessa bestämmelser inte harmonierar med reglerna om yttrande- och informationsfrihet i 2 kap
regeringsformen och artikel 10 i Europakonventionen." (Hovrättens dom sid 5.) Ramsbros primära inställning är att dataskyddsreglerna i
Datalagen och PuL tolkningsvis kan harmonieras med yttrande- och informationsfrihet i
Europakonvention och grundlag. Hela Ramsbros argumentation i övrigt är ju inriktad på en tolkning
av bestämmelserna i Datalagen och PuL som väl harmonierar med yttrandefrihetsskyddet i ovan
nämnda rättighetsnormer. Det är först om en sådan tolkning av dataskyddsbestämmelserna
överhuvudtaget inte är möjlig som en reell normkonflikt uppkommer. Den av hovrätten angivna
ståndpunkten är således en sistahandsinvändning om rätten skulle anse sig stå inför en sådan
verklig normkonflikt. Beträffande förhållandet mellan åberopade bestämmelser i
Europakonventionen och RF skall framhållas att rättighetsskyddet är kumulativt d v s skyddet i
Konventionen tar över där detta är starkare än grundlagsreglerna och det konstitutionella
rättighetsskyddet tar över där detta är starkare (jmf prop 1993/94:117 s 39). Samtidigt bör
inriktning i centrala rättighetsfrågor vara att tillskapa ett korresponderande rättighetsskydd.
Ett synsätt som får ytterligare stöd av att Europakonventionen inkorporerats i svensk rätt.
Konventionsrättigheternas innebörd har konkretiserats i Europadomstolens rikhaltiga rättspraxis
på ett helt annat sätt än vad som gäller för rättighetsnormerna i RF 2 kap. Det är därför -
som också framgått i Högsta domstolens praxis - naturligt att tolka de konstitutionella
rättighetsreglerna i ljuset av Konventionen och konventionspraxis. Ramsbro har med denna
utgångspunkt fokuserat argumentationen i målet på konventionsaspekterna. Invändningen grundar
sig emellertid i enlighet med det ovan anförda på såväl det konstitutionella som
konventionsbaserade rättighetsskyddet. Ramsbro har inledningsvis kortfattat berört frågan om
prövningen av konventionsinvändningar. Härutöver skall följande anföras. Europadomstolen
prövar i princip inte en lag in abstraktum. Den har att pröva huruvida omständigheterna i det
enskilda fallet ger upphov till - för det första en inskränkning av den åberopade rättigheten
(d v s om artikeln är tillämplig) - och för det andra huruvida inskränkningen enligt andra
stycket i samtliga relativa rättigheter 1) är stadgad i lag, 2) har ett i konventionsbestämmelsen angivet s k legitimt syfte
samt om så är fallet, 3) huruvida inskränkningen i det enskilda fallet är nödvändigt
i ett demokratiskt samhället. D v s man skall företa en proportionalitetsprövning. Detta är som ovan framhållits inte samma sak som att konstatera
att det finns undantag från yttrandefriheten och att en lag därigenom ej in abstraktum kan anses
strida mot Konventionen. När det gäller artikel 10 har såväl Europadomstolen som de
inhemska domstolarna att se till de faktiska yttrandena i det enskilda fallet för att utröna om
det är nödvändigt i ett demokratiskt samhälle att exempelvis lagföra dem. Detta har i
åtskilliga fall uttryckts enligt följande: "the Court will look at the interference complained of in the
light of the case as a whole and determine whether the reasons adduced by the national authorities
to justify it are relevant and sufficient and whether the means employed were proportionate to the
legitimate aim pursued…In doing so the Court has to satisfy itself that the national authorities
did apply standards which were in conformity with the principles embodied in Article 10 and,
moreover, that they based themselves on an acceptable assessment of the relevant facts" (Se
exempelvis Jersild mot Denmark, dom den 23 September 1994, Serie A nr 298, para 31, och Oberschlick
Nr 1, Serie A nr 204, para 60 som hänvisar främst till Observer och Guardian mot Storbritannien
dom den 26 November 1991, Series A no. 216, pp. 29-30, para. 59). Det är i ett första steg fråga om en i förhållande till
tolkningen av de inhemska bestämmelserna fristående prövning av om en bestraffning av Ramsbros
yttranden i ljuset av omständigheterna i det enskilda fallet strider mot art 10. Om rätten därvid
finner att en bestraffning utgör en konventionskränkning skall de inhemska reglerna i enlighet med
principen om traktaktkonform tolkning om möjligt tillämpas så att de harmonierar med
konventionsåtagandena. Denna princip som fastslagits i Högsta domstolens praxis innan Konventionen
införlivades i svensk rätt (bl aNJA 1988 s 572 och NJA 1992 s 532) har ytterligare betonats i
samband med inkorporeringen (prop 1993/94:117 s 36). Om en sådan harmonierande tolkning inte skulle
anses möjlig och en verklig normkonflikt uppkommer skall dataskyddsreglerna i förevarande fall
åsidosättas med stöd av bestämmelsen i RF 11 kap 14 § jämfört med bestämmelserna i RF 2 kap
1 och 12, 13 och 23 §§. Om en konventionskränkning konstateras vid en prövning enligt
ovannämnda principer saknar det s k uppenbarhetsrekvisitet i RF 11 kap 14 § fristående betydelse.
Med hänsyn till våra folkrättsliga förpliktelser kan en distinktion mellan
"konventionsstridighet" och "uppenbar konventionsstridighet" inte
upprätthållas. Det är m a o inte förenligt med våra konventionsåtaganden enligt i första hand
art 1 och 13, att tillämpa uppenbarhetsrekvisitet på ett sätt som innebär en begränsning av
konventionsskyddet i inhemsk rättstillämpning.
Det åberopade fallet Castells mot Spanien är i hög grad analogt
med förevarande fall i fråga om från konventionssynpunkt omedelbart relevanta omständigheter.
Castells var straffad för uppgifter som innebar allvarliga angrepp riktade mot regeringen för
brottet; "insults directed at the institutions of the nation". Det kunde enligt
Europadomstolen vara tillåtet enligt Konventionen att ingripa mot kränkande uttalanden som var
grundlösa eller framställda i ond tro. Eftersom det inte varit möjligt för Castells enligt de
inhemska domstolarnas tolkning av straffbestämmelsen i fråga att förebringa sanningsbevisning
stod bestraffningen i strid med art 10. Europadomstolen anförde bl a: "In fact many of these assertions were susceptible to an
attempt to establish their truth, just as Mr Castells could reasonably have tried to demonstrate his
good faith. It is
impossible to state what the outcome of the proceedings would have been had the Supreme Court
admitted the evidence which the applicant sought to adduce; but the Court attaches decisive
importance to the fact that it declared such evidence inadmissible for the offence in question. It
considers that such an interference in the exercise of the applicant’s freedom of expression was
not necessary in a democratic society." Ramsbro har som framgår av hovrättens ovan citerade domskäl
bestraffats för att "spridit kännedom om nedvärderande uppgifter". Det är med hänsyn
härtill som undantagsbestämmelsen - trots webbsidans övergripande syfte - inte ansetts
tillämplig. Det rättsliga förfarandet har därtill initierats av den person som känt sig
särskilt uthängd och angripen på hemsidan. Denne har i media uttalat att han blivit avrådd av
sina juridiska rådgivare från att initiera en förtalstalan eftersom det enligt dessa är svårt
att vinna förtalsprocesser i Sverige. Åklagaren har också sakframställningsvis föredragit och
åberopat sig på just dessa starkt kritiska uttalanden och allvarliga anklagelser på hemsidan
riktade bl a mot denna person. Det är också dessa uttalanden som hovrätten refererar till i
domskälen. Det står alltså klart att Ramsbro vid en sådan helhetsbedömning av omständigheterna
i målet som skall företas vid en konventionsprövning, har straffats för spridande av
nedvärderande och ärekränkande uppgifter på nätet. Försvaret har i förhandlingar vitsordat att fråga är om
förtalsuppgifter, men att de med hänsyn till dataskyddsbestämmelsernas utformning inte funnits
utrymme i denna rättsliga prövning att förebringa sanningsbevisning och visa att det varit
försvarligt att lämna uppgifterna. På samma sätt som i den inhemska processen mot Castells
avseende "insults directed at the institution of the nation" är bevisning till stöd för
att uppgifterna är sanna eller i vart fall skäligt grundade irrelevanta. En bestraffning av
Ramsbro är därför en kränkning av hans i Europakonventionen art 10 och RF 2 kap skyddade
yttrandefrihet. Beträffande konventionsaspekterna på tolkningen av
undantagsbestämmelsen i 7 § 2 st Pul skall dessutom följande kortfattat framhållas.
Diskrimineringsförbudet i art 14 i Europakonventionen innebär att rättigheterna i Konventionen
och tilläggsprotokollen skall åtnjutas utan diskriminerande åtskillnad. En tolkning av
bestämmelsen som innebär att yttrandefriheten på Internet endast kan utnyttjas på ett
meningsfullt sätt av en viss privilegierad yrkesgrupp, innebär uppenbarligen en långtgående
diskriminerande åtskillnad. Kravet på en traktatkonform tolkning innebär därför också med
hänsyn till art 14 i Europakonventionen att alla framställningar med ett informerande debatterande
och kritiskt granskande syfte eller ambition till konstnärlig gestaltning i vid mening skall
omfattas av undantagsbestämmelsen i 7 § 2 st PuL. Dataskyddsbestämmelserna måste med hänsyn till det ovan
anförda tolkningsvis ges den innebörd att Ramsbros framställning i sin helhet faller utanför det
i dataskyddsbestämmelsen straffbelagda området, vilket innebär att de nedvärderande
personuppgifterna endast är rättsligt angripbara i en förtalsprocess.
4. Bevisning Ramsbro åberopa samma bevisning som i hovrätten med där angivna
bevistemata. Stockholm den 3 februari 2000 Percy Bratt |
|
|
Hemsida |