[Hemsida] [Brf-direkt] [Skicka vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Bankerna skyldiga tolka banksekretessen
Av Tomas Tetzell - Dagens Industri
- 10 november 2001
Claes Ankarcrona ifrågasätter den 31/10 om bankerna ska få tolka vad
banksekretessen innebär. Frågan kan förefalla märklig från en före detta bankman.
Vem tolkade innebörden av
banklagstiftningen åt Ankarcrona när han arbetade i bank? Vände han sig till kunden eller någon
myndighet när någon sådan fråga uppkom?
Bankverksamheten är omgärdad
av ett omfattande regelverk. Ibland finns det klargörande och bra förarbeten i form av
utredningsbetänkanden och propositioner. På vissa områden har Finansinspektionen utfärdat
kompletterande föreskrifter eller allmänna råd. Det är bankernas skyldighet att ständigt i den
löpande verksamheten tolka och tillämpa detta regelverk.
Tillämpningen av banksekretessen går ut på att bedöma vad som är ett
"obehörigt" röjande av uppgifter om en bankkund. Regeln om banksekretessen är
kortfattad och allmänt hållen, förarbetena knapphändiga och domstolsavgörandena få. I denna
situation ligger ansvaret for tolkningen på bankerna själva, och det har utbildats en viss praxis,
som inte blivit ifrågasatt.
Ankarcronas jämförelse mellan hastighetsgränserna och banksekretessen är helt
irrelevant. Om man iakttar hastighetsgränserna eller inte, kan objektiv; fastställas. Däremot går
det inte au objektivt fastställa vad uttrycket "obehörigen" ska innebära i de mest
skilda situationer som kan uppkomma i den dagliga bankverksamheten.
Kunde man jämställa
"obehörigen" med en 50-skylt vore banksekretessen inget problem.
Ankarcrona raljerar över den
praxis som utvecklats när det gäller banksekretessen. Men handelsbruk och sedvänja (praxis)
godtas taktiskt allmänt inom olika branscher och används av domstolarna för tolkning och
utfyllnad av bestämmelser som är vaga till sin utformning.
Bankerna är noga med att iaktta
banksekretessen för att skydda kundernas integritet och upprätthålla förtroendet. Uppgifterna
sprids inte "frikostigt" som Ankarcrona tycks tro. Tvärtom hålls de inom den krets av
anställda som för sitt arbete behöver ha tillgång till uppgifterna.
På motsvarande sätt är det
om uppgifterna behöver lämnas ut till andra bolag inom koncernen eller företag som banken
anlitar, till exempel direktreklamföretag, som Ankarcrona nämner. Sekretessen säkerställs då
genom avtal om sekretess mellan banken och det andra företaget och sekretessförbindelser från de
anställda.
Ankarcrona påstår att min hänvisning
till Håkan Nial är felaktig när det gäller utlämnande av uppgifter till dotterbolag. Men det är
bara att läsa boken: "Det är därvid naturligt och önskvärt att banken skall kunna
tillhandahålla dotterbolaget för dess rörelse betydelsefull information på samma sätt och på
samma villkor som en bank utan hinder av banksekretessen kan låta uppgifter från en avdelning i
banken i viss utsträckning överföras till en annan avdelning." (Sidan 84)
Tidigare ifrågasättanden av
banksekretessen, senast av skeppsmäklare Hans Abenius, är bara teorier utan praktiska exempel.
Uppgifterna om skadestånd
efter brandkatastrofen på Hisingen kom inte från bankerna. Men Abenius utnyttjar denna tragedi för
att misstänkliggöra bankerna.
Skulle en bankanställd ta
hem kunduppgifter och använda dem för syften som inte har med bankverksamheten att göra, är det
grund för uppsägning.
Det har inte påståtts att
detta förekommit, och det är oansvarigt av Abenius att med sina antydningar sprida oro bland
kunderna. Alla bankanställda är mycket medvetna om vikten av att iaktta bank sekretessen.
Ankarcrona anser att bankerna
ska informera nya kunder om vad banken tänker använda informationen till. Det är precis vad
bankerna nu är i färd med att göra. Naturligtvis kan informationen alltid göras tydligare och
mer lättillgänglig.
De kunder som inte vill ha
direktreklam behöver bara anmäla det till banken, så läggs det in en spärr mot detta. Självfallet
har banken inget intresse av att sända nya erbjudanden till kunder som inte vill ha sådana.
Tomas Tetzell
Bankjurist, Svenska Bankföreningen
Tidigare inlägg
Angelica Nelson, jurist, en
av författarna till Norstedts Praktiks om personuppgifter 3/10, Lennart
Dagerfall, konsult och före detta personaldirektör 16/10, Stefan
Ravelin, jur kand, Euro-Competition 19/10 samt Tomas Tetzell,
bankjurist vid Svenska Bankföreningen 25/10 och Claes S Ankarcrona,
civilekonom och f d bankman, Nyon, Schweiz 31/10 samt Hans Abenius,
skeppsmäklare, Hovas 8/11.
Copyright
|